14 oktober 2012

Störningsträning

Sist när Maria o jag tränade vovvarna kom en drös skolbarn till träningsplatsen o for runt. Fantastisk störningsträning! Vi bestämde oss därför för att hitta en annan plats att träna på som också gav naturlig störning. Vi träffades därför i Sundbyberg för att gå ett promenadstråk runt en liten sjö. Vi gjorde tre stopp under promenaden. Först började vi med ett sök då vi hittade en fin sökplats vid vattnet där inga människor verkade vilja gå. Tassa och Prima fick växlevis söka så att de samtidigt fick träna på passivitet. Nästa stopp var på en stor äng där vi tränade dirigering på lite olika sätt utifrån vovvarnas kunskapsnivå. Överallt gick det människor på gångvägar runt området, men det verkade inte störa vovvarna ett dugg. Vid ett tillfälle samlades en barnfamilj precis bakom mig när jag skickade Prima men hon verkade inte ens lägga märke till dem. Det är kul att få träna med publik på det här sättet och så nyttigt för hundarna. Sista stoppet var när vi nästan gått runt sjön. Då höll Maria hundarna medan jag gick upp i skogen och gömde bollar o dummys längs en liten slinga. Sen gick vi jaktfot med båda hundarna, stannade vid de gömda bollarna-dummysarna och tränade närsök. Riktigt bra träning. Jag är så nöjd med Prima som tar allt med ro. Hon hetsar inte upp sig inför arbete eller när annan hund tränar utan väntar tålmodigt på sin tur. Sen ger hon järnet när hon ska få jobba. Verkligen toppen!