10 september 2012

Nachos son Krut är så oerhört lik far sin...
Nacho har ju alltid varit en hund som alla vanliga människor beundrar och tycker är så vacker. Vi kan knappt gå en promenad utan kommentarer från folk vi möter. Nacho har ju så vacker röd färg med fina vita tecken och härlig päls. Dessutom är han söt - socker söt!
Prima o Susa får aldrig så många komplimanger som Nacho får....
Men Krut som är så lik sin far borde väl också bli uppmärksammad.
Förra  helgen var det i alla fall två domare som gillade hans look, gav honom excellent ck och reserv-cert. Kul!

Igår och förrgår var vi på tollingjaktprov i Uppsala. Jag får som vanligt många tankar och träningsideer när jag ser på prov. Proven ser alltid rätt enkla ut när man tittar på de ekipage som går bra, men det kan samtidigt se väldigt svårt o komplicerat ut för de ekipage som stöter på problem. Största problemen på jaktprov är helt klart alla distraktioner,  att situationen inte liknar hemmasituationen. En del hundar påverkas inte så mycket av att matte-husse är nervös, att det är främmande människor som figgar, att det är  publik, att det luktar annorlunda osv osv men många gör det o det är då man ofta hör "så här gör han aldrig hemma". Nä just det - skillnaden är för stor.

Jag hoppas kunna lägga upp några träningsjaktprov under hösten för Prima o Susa för att se var de ligger i träningen. De är rätt bra på alla enskilda delarna och jag borde egentligen kunna starta ett nybörjarklassprov men jag har ingen lust att skynda på. Jag vill känna mig trygg och säker, speciellt när det gäller Susa som jag ju startade alldeles för tidigt på förra Tollarspecialen. Susa är så fantastisk i hemmaträningen att jag lätt skulle kunna få för mig att anmäla henne till prov - MEN jag vill verkligen testa henne på en träningstävling så jag vet att hon känner sig trygg och säker den här gången. Prima har ju inte precis sådana problem - hon har haft lite problem att tolla när hon känt fågelvittring (tycker vid andra tillfällen att tolling är skitkul). Hon har dessutom haft en tendens att hänga lite på just änder innan hon griper. Fattar inte varför hon gör det på just änder...

Ikväll ska Prima röntgas, jag sitter här och väntar o väntar. Tänker på dagen och helgen som varit. Vilka fantastiska hundar och förare jag sett, så många att se upp till - och vilken stämning! Det är så trevligt att vara på jaktprov, en härlig gemenskap där alla hejar på varandra och vill varandra väl.

Idag har jag träffat "vår" lilla fodertik Raya och hennes ägare Malou. Jag hade med några fåglar o en kanin o Malou hade också med några vilt. Nacho o Prima hade fått träna innan så de fick vara uppbundna, medan Susa var passiv med mig när Raya jobbade. Sen fick Raya vara passiv medan Susa hämtade några fåglar o en kanin. Raya är en sådan söt och trevlig liten tik -  Fin koncentration, härlig fart och samarbetsvilja. Kul att ha en så bra tik på foder.

När vi var klara avslutade jag med skott-träning med Prima. Vad bra hon blivit! Hon var helt lugn i skott och kast - precis som jag vill ha det - o Susa satt en meter bakom passiv - också lugn o tyst!  Vilka duktiga vovvar!