30 augusti 2012

Rapport

Freestyle-lägret är över och jag har sovit som en stock! Jobbat och sovit...Danne har tagit hand om hundarna för jag var fullständigt slut. Hundarna fick 4 dagars träningstorka vilket även verkade passa dem bra. Igår jobbade jag halvdag och fick till ett kort träningspass tillsammans med Louise. Börjar nog att berätta om det för att sedan ge en sammanfattning över lägret.
Prima blev lika trött som jag...

Vi har sakta men säkert jobbat med vovvarnas förväntan på skott och kast. Idag hade vi bestämt oss för att träna sök och skott under jaktfot. Vi hade ganska lite tid på oss, så vi tog först ut Qvicka, Prima och Susa för att kolla terrängen och lägga upp träningen. De fick rasta sig och roa sig med några enkelmarkeringar med andfågel som vi kastade åt varandra. Susa och Prima fick turas om att vara passiva när Louise kastade. Prima är cool - hon till och med la sig ner en stund medan Susa sitter på helspänn hela tiden. Men tysta var de i alla fall och fin attityd vid passiviteten. Susa plockar änder som om hon aldrig gjort annat och bär dem djupt inne i munnen. Prima har något sämre grepp, men oftast fullt tillräckligt. Hon kan ta änderna i halsen ibland, men oftast är hon mån om att ta ordentliga grepp. Ibland är Prima lite frågande när hon ska gripa vilket jag inte gillar och måste jobba bort. Jag tittar såklart inte på henne när hon frågar och jag uppmanar henne inte att gripa, men likväl kommer frågandet emellanåt, ofta första gången hon ska apportera eller om jag har olika fåglar på ett sök. Det positiva är att hon inte ratar fågel och alltid verkar bestämma sig för att hon ska apportera den, trots att jag står helt tyst. Jag tycker det är märkligt att hon gör så här med änder - hon är ju för fasiken andapportör. Men i Primas lilla skalle passar duva, kråka, kaja, mås och kanin bättre. Ja det är bara att jobba på, jag har tränat alldeles för lite med fågel, tyckt att hon varit så fantastisk när hon var valp och slarvat lite, men nu ska jag gömma änder under granar och dylikt så den lilla damen lär sig att inte kolla på mig innan hon griper.

Sen tränade vi Lystra och Prima, en i taget, med ungefär samma upplägg. Vi la ut en kricka, gick jaktfot på en äng ca 20 meter, skott avfyrades mot skogen, vi fortsatte jaktfoten en bit till och ytterligare ett skott avfyrades inne i skogen. Vi fortsatte gå, vände om och skickade ca 50 meter linjetag över äng och in i skog. Lystra grep krickan direkt, medan Prima-Lotta såklart var tvugen att först titta på mig och sedan gripa. Båda vovvarna hade fin fart och attityd. Lystra hade lite dåligt grepp medan Prima bar djupt och fint. Efter linjetaget fick de nytt skott in mot skogen och fick sedan springa upp i skogen och söka efter två änder, vilket visade sig vara mycket svårt för båda damerna. Första anden kom fort in, men nummer två verkade omöjlig för dem att hitta. Vi kan inte klaga på vare sig söklust, intensitet eller uthållighet för jösses vad de jobbade, men anden måste ha legat så till att det var svårt att få vind på den. Vi fick hjälpa dem lite på traven genom att skytten långsamt rörde sig mot området där anden låg. Nåväl - bra träning i alla fall! Helt tysta vovvar, dirigerbara, följsamma med fin fart och uthållighet. Om Prima bara hade låtit bli att titta på mig innan hon grep och Lystra hade tagit lite bättre grepp så hade det varit perfekt....och vi satsar ju på perfektion, eller hur?

Tänkte berätta lite kort om freestylelägret också...
Vi kom dit på fredag fm och det hela började som det brukar med gemensam samling och presentation av kurs och deltagare. Kursledare var Frida Binette och Sophia Pia W... (någonting). Pia är dansare och koreograf så hon skulle hjälpa oss att röra oss vackert på scen (ja hejsan - det är nåt för mig minnsann!).
Det var 5 tollare (Prima, Susa, Lystra och Qvicka) samt en tollare från StarWars kennel. Sen var det tre golden, två powder puff, en blandras golden-bordercollie, en boxer, två cavalier king charles spaniel, en bullmastiff och tre boston terriers. Flera av deltagarna hade varit på lägret förut och tävlade i högre klasser. Några av oss var nybörjare.
Frida
Vi fick göra allt från att träna tricks till att bygga program. Det mest obehagliga på kursen var när vi skulle röra oss till spelad musik och gestalta olika känslor o rörelser till detta. Vi skulle t ex gå argt på plan, göra glädjeskutt och gå upp vackert från liggande (he he he). Det skulle ni ha sett! Vilken syn, jag kan verkligen inte resa mig på ett vackert sätt, inte ens från sittande på marken. Det bästa var att flera i gruppen hade liknande problem med smidigheten - vi var ju alla seniorer! - så vi kunde skratta gott åt eländet...
Susa
På lördag kväll hade vi en träningstävling som jag och Susa deltog i. Eftersom Susa inte kan så många konster så improviserade vi med olika snurrar, fotgående, slalom och läggande. Susa var som vanligt med på noterna och dansade på till musiken och det var lite häftigt att få hurrarop och applåder mitt under övningarna. Susa var vrålhet och som vanligt väldigt kul att jobba med. Poängen med träningstävlingen var att hund och förare skulle få en bra känsla på plan. Några ekipage körde hela programmen och var otroligt duktiga. Lilla Prima-Lotta fick av någon anledning stå i fokus så hennes program är klart, freestyle-1-program. Tiden får utvisa om vi någonsin kommer ut på tävling, men programmet är fint och anpassat till Primas förmåga att hålla fokus med distinkta rörelser.

Lystra