22 augusti 2012

Freestyle

Ja visst kan man lära gamla hundar sitta!?
Det tror i alla fall Frida Binette eftersom hon anordnar ett freestyleläger för seniorer. Det är knappt jag tror det är sant, men jo, jag anmälde mig! Jag kan inte dansa, jag vill inte uppträda, jag känner mig löjlig MEN jag älskar att titta på såväl heelwork som freestyle. Jag valde att se på freestylen framför allt annat på Mässan för jag fascineras av det samspel och den glädje i kombination med underbar musik som de mest framgångsrika paren har tillsammans med sina hundar. Det är helt enkelt magiskt! Sen tror jag tyvärr inte att jag själv skulle klara av att prestera något magiskt, men jag ska i alla fall på läger och få inspiration. Att träna in trick är den enkla biten för mig - att skapa programm och få till magi verkar inte vara min starkaste sida dock...vem vet - kanske blir det en tävling, kanske inte, men jag ska i alla fall ha kul och lära mig lite nytt.

Min kära Sus-i-dus ska såklart med! Jag har världens bästa låt till henne - den är liksom vår - jag har lyssnat på den inför våra tävlingar och kännt att den talat till oss. Låten handlar om att vi hör ihop, trots att mycket är svårt och det är ju precis så vi har det - lilla Susa och jag...
Susa är helt vild när vi gör tricks - hon är så snabb att jag inte hinner med och som vanligt gör hon fort och fel men är den charmigaste lilla hund som finns.

Prima-Lotta har en lugn vacker låt där hon med sin precision och taktfullhet kan utföra distinkta rörelser i harmoni med musiken. Prima är skärpt, alltid med på noterna och är noggrann med vad jag ger för signaler. Hon är mån om att göra rätt. Häftigt egentligen att ha så olika hundar.

Nacho-pacho kan hur många trix som helst och han blir alldeles till sig när han får dansa. Senast jag tränademed brudarna bjöd Nacho upp Stefan till ett långt program med diverse övningar. Ja den där Nacho han är speciell på sitt sätt- så smart o lättlärd men ändå alldeles för egensinnig för att jag ska ha tillräckligt med tålamod för att träna honom för tävling. Nacho gör ju alltid som han själv vill - ibland vill han träna med mig och då är han ALLTID fantastisk, men ibland vill han göra något annat och då gör han det istället. Inte krusar han för mig inte! Nacho har ingen egen låt men han trixar ändå och om han känner för att trixa så uppmanar han oss med bedjande blickar, haktryck och i värsta fall skall.

Louise och jag ska ladda med musik, bandspelare, mp3, massor av godis till vovvarna och vin till oss. Ja vi kan behöva slappna av på kvällarna efter timmar av dansande med hund.
Nä det är nog inte sant - kan inte vara sant - att jag ska dansa med min hund? Jag som trivs bäst ute i träsken med gummistövlar och döa änder.
Utveckling ja visst, jag har ju fyllt 40! Bäst att våga ta steget och göra någonting jag inte trodde var möjligt. Att våga göra något nytt som man inte är bra på är en STOR utmaning.

Här är en film som jag tittat på många gånger, nämligen Stina och Raikos underbara program från Mässan. Det är magi i mina ögon...klicka här!