16 september 2012

Hundhelg

Igår hade Tobbe o Malin fixat en träningsdag för oss Tollarboare. De hade "lånat" en liten näckrossjö med gungfly och fina skogsområden. Där tränade vi tolling, vattenarbete, markeringar, dirigering och sök. Efter lunch åkte vi till stora fält där vi gick walkup i två olika lag. Jag hade sådan tur att jag fick träna både Prima och Susa - verkligen fantastiskt - man brukar ju annars få välja en av vovvarna.

Prima gjorde ett finfint jobb på första stationen som var vattenjobb. Vi gjorde ansmygning, tre tollingserier, två enkelmarkeringar på land (i blöt terräng) och en vattenmarkering från båt. Prima har aldrig markerat från båt förut, men hon var klockren och lämnade vackert i hand. Tollingen gick fint, förutom att jag kastade rätt dåligt - ett föremål hamnade i ett träd och ett i djupt vatten. Prima var stadig i skott och kast och helt tyst, hade fina gripanden och grepp, ja hon var helt enkelt BRA. Susa var lika bra. Helt tyst. Tollade fint, gick snyggt i vattnet, men var ju förstås tvungen att ha total koll på Tobbe i båten medan hon simmade (man vet ju aldrig vad han kan ta sig till...). Hon apporterade bra och lämnade i hand. Ja duktiga tjejer var de...

Nästa station var ett redan utlagt sök så jag bestämde mig för att Susa skulle få börja eftersom sök är hennes absolut bästa gren. MEN av någon anledning tvekade hon att apportera flera av änderna på söket. Då jag såg att hon skulle lämna anden sa jag faktiskt åt henne att apportera och då gjorde hon det glatt. Hon är allt lite knasig - Susa som älskar att apportera änder. Hon fick även en markering med kråka som hon tvekade på innan hon grep. Det förstår jag bättre eftersom Susa inte gillar kråka, utan mest apporterar för att hon gillar att apportera och inte vill att någon annan hund ska ta HENNES fågel. Susa fick sedan vara passiv medan Lystra och Prima jobbade tillsammans. Både Prima och Lystra sökte alldeles för vitt och brett. De är helt klart vana vid stora djupa sök, så istället för att vara effektiva tog deras sök lång tid eftersom de sökte på fel platser. När Prima väl kommit igång i det "lilla" området gick det bra. Hon hade sämre grepp än hon brukar men tuffade på och hämtade 5 av 6 fåglar innan jag slutade.

När Prima skulle få enkelmarkeringen med kråka råkade den hamnade precis mellan en gås som låg några meter bort och två änder som låg några meter åt andra hållet så Prima blev helt förvirrad och stod bara still och vädrade åt alla håll o kanter. Jag trodde hon blivit galen innan jag förstod o hittade de andra fåglarna -  verkligen en miss av mig att inte ha koll på hur markeringen skulle kastas. Jag tyckte det var så bra att hon fick ett kast medan Lystra sökte så att jag inte kollade omgivingen ordentligt. Men jag tog kråkan och la den på ett linjetag åt ett annat håll istället och då hämtade Prima den fint!

När vi kom till sista stationen var både Prima, Susa och Lystra mentalt trötta. Vi fick för oss att köra ändå, men det gick inget vidare, så vi lade av. Mycket oklokt att inte ha koll på tiden. Vi hade haft hundarna ute i över två timmar med massor av störning, arbete och passivitet och det är dom inte vana vid.

Efter lunch och lunchvila var de okey igen, så vi var med på walk-up. Susa var med i gruppen där det sköts, Prima i gruppen där det inte sköts. Båda vovvarna hade fin jaktfot och var helt tysta. Deras markeringsförmåga på fält kan man dock inte påstå var särskilt god. Både Susa och Prima hade stora problem att hitta de kastade apporterna som hamnade i högt gräs utan klara markeringspunkter. Inte särskilt konstigt eftersom vi inte tränat på det, men jag hade nog trott de skulle ha varit något bättre i alla fall.

Idag har vi varit i Uppsala och kollat när Louise o Qvicka tävlat rallylydnad. De gjorde ett fint program och fick kvalpoäng. Susa och Lystra fick träna platsliggning i röran o Prima fick träna slalom och några andra trix. En fin solig dag, men jösses vilken vind. Det känns att hösten är på väg. Dessutom såg vi ett gäng gäss som bestämt sig för att flyga till varmare breddgrader. Lite sorgligt att sommaren blev så kort och regnig. Nu gäller det att äta D-vitamin så att inte humöret sjunker alldeles för mycket.

Jag blir allt lite sugen att tävla rallylydnad jag med - men jag ska nog satsa på lydnadsklass 3 först.
Vi får se...Man kan inte göra allt på en gång, trots att man vill. Var sak har sin tid!