07 juli 2012

Prima på utställning i Rottneros! Ja, sämre väder kan man ju leta efter... Utställningen i Rottneros var tvungen att byta plats pga de enorma regnmängder som fallit ner. Nya utställningsplatsen låg vid Selma Lagerlöfs hotell, men inte slutade det regna för det! Nä´rå - jag gick in på utställningen i full regnmundering, men precis när utställningen började slutade regnet falla och jag fick i alla fall av mig regnjackan innan det var vår tur. Prima fick fin kritik. Domaren önskade dock att hon skulle ha mera kraft i rörelserna vilket jag tyckte lät väldigt konstigt. Prima har alltid haft härliga rörelser, det har liksom varit hennes styrka, men när jag såg filmen efteråt så ser jag att domaren har rätt. Prima springer med små trippande steg i ringen. Undrar varför? Åldern? Regnig plan? För övrigt sa domaren (Hans Almgren) att Prima var en utmärkt representant för sin ras. KUL! " Medelstor tik. Bra könsprägel. Välburna öron. Bra bett o tänder. Lagom hals. Samlad kropp o bra djup. Starka ben. Samlade tassar. Fallande kors. Lite kort i steget. Vacker färg. Bra pälsstruktur. Trevligt temperament. Har tid att utvecklas för att få mer kraft i rörelserna. Tilltalande temperament." Excellent, plac 1 konkurrens. Ja, två gånger fick han med att stegen behövde bli bättre och två gånger att hon har fint temperament. Haha, lite tjatigt kanske... Danne och jag bodde med vovvarna i ett litet torp på vandrarhemmet i Sunne. Ett jättegulligt litet ställe som bara kostade oss 450 kr. På hemvägen åkte vi och kollade på Selma Lagerlöfs Mårbacka. Där fanns stora härliga ängar där Prima, Nacho och Susa fick fara runt på och när jag ser hundarna sådär - springandes i högsta fart, runt runt runt och långt långt långt - sträcka ut sig och ta ut sig totalt, då känner jag att det där med utställning är ganska fånigt. Inte alls deras rätta element. Men samtidigt är det ju kul att få en bedömning på hunden, ja, i alla fall om domaren skriver bra saker. Konstigt va, det borde väl egentligen inte spela någon som helst roll vad andra tycker om ens hund - det viktiga är ju vad JAG tycker om min hund.