28 juli 2012

Nöjd...

Ja visst är det bra att man kan vara nöjd någon gång också?! Nä, så illa är det faktiskt inte... Louise brukar säga till mig: - Det är konstigt att du hela tiden säger att Prima inte är tillräckligt bra för efter varje träning utbrister du alltid; - Prima var helt fantastisk! Det är inte många träningar som är dåliga träningar men av någon märklig anledning är det dom jag minns, funderar över och sparar i minnebanken. Jag borde istället minnas alla bra träningar och alla fantastiska tillfällen då Prima glänser. Prima är en tyst hund... jag tror jag hört henne pipa vid tre tillfällen av alla gånger jag tränat jakt. Men jösses så mycket jag tänker på de gångerna. Jag tror delvis det beror på att jag vet att pipet ligger mycket nära - Prima sitter inte lugnt och iakttar andra hundar - hon sitter på spänn - heltaggad - men tyst. Om jag tränar galet kan jag definitivt få igång hennes pip och det vill jag ju inte. Jag vill göra precis tvärtom - bevara tystnaden! Prima är också en hund som vill veta vad som förväntas av henne och hon vill ha kontroll. Nacho kan jag belöna lite hur som helst. Stoppa in en godis i munnen eller låta honom hämta en kong eller apportera en ny fågel. Han bryr sig inte om ifall jag är förutsägbar eller ej. Han har alltid hämtat leksaker på tollingen och sedan kunnat växla till att apportera fågel eller dummy. Prima är tvärtom. Jag har fått lära henne att växla mellan olika saker. Om Prima förväntar sig godis vill hon inte ha bollkast. Om Prima förväntar sig att få hämta en fågel vill hon inte tolla först - MEN om Prima vet att först tollar man, sedan får man hämta fågel, då är hon med i leken och tollar fantastiskt. Ja, lite knepig är hon allt - man får tänka till när man tränar henne...framförallt kring rutiner och belöning. Samtidigt är hon väldigt kul att träna. Hon har alltid lämnat allt direkt till mig - det var hur lätt som helst att få henne att lämna av i hand och hon har aldrig haft några problem med andras dummys. Hon tar sig fram överallt med en envishet som räcker långt. Hon är tyst och lättförd. Hon har varit något lätt i rumpan vid skott, men sitter nu med fin stadga när skott avlossas. - Ja, hon är nog fantastisk trots allt!