01 augusti 2012

Sötaste lilla Prima-Lotta... Ja nog är hon gullig Igår var jag och Prima med på Tollarboträning som Karin anordnade i Haninge. Jag hade funderat en del på hur jag skulle lägga upp träningen. Vi hade varit på samma plats och tränat förra veckan och hade samma stationer så jag tänte att jag skulle kunna få ut riktigt bra träning om jag bara tänkte till lite innan. Vad behöver Prima träna på? Ja, svaret är ganska enkelt. Hon behöver fortsätta övertygas om att det är jag som står för roliga aktiviteter - inte de figuranter som står utställda. Hon behöver lära sig att välja bort figuranter och rikta sin uppmärksamhet mot ställen som jag pekar ut åt henne där hon inte tror att det finns dummys. Hon behöver träna på att tolla trots att det står figgar vid vatten, trots att hon sett bollar kastas ut och fortsätta tollar med mig även om det plaskar och verkar vara kul i vattnet. Vidare behöver hon träna passivitet - att ha tråkigt och inte få springa eller bada måste vara det tristaste som finns för en arbetsglad liten tollare. Såå - jag körde enligt planen och det blev så HIMLA BRA! Prima var med när vi gick igenom stationerna och såg på när Karin slängde ut 5 bollar på vattnet. Sen gick vi tillbaka - alla figgar intog sina platser och vi som var i grupp 1 kunde starta vår träning. Prima och jag började på en station där man kunde tolla och sedan få vattenmarkering från en ö tvärsöver sjön. På förra träningen fick Prima en vattenmarkering med and på den platsen, så jag bestämde mig för att hon inte skulle få markering idag. Jag la istället ut ett linjetag längs med vattnet. Vi började med att sätta oss en stund på berget mittemot figgarna - fin passivitetsträning - sedan gick vi jaktfot genom skogen mot platsen där Karin slängt ut bollarna i vattnet. Prima var så klart sugen på bollarna i vattnet men fick istället tolla och träna passivitet samt gå på ett linjetag på land. Därefter gick vi tillbaka till platsen med figgar - gjorde en ansmygning och tollade igen. Prima var intresserad av figgarna på andra sidan men tollade glatt och fokuserade fint på sin uppgift. Marina fick slänga i en sten i vattnet som Prima markerade - och därefter fick hon gå på linjetag på land. Tollade återigen och denna gång fick Prima ett stort plask som störning då figgarna på ön mittemot slängde i en sten. Prima markerade plasket men fortsatte tollingen,snyggt! Vi fortatte vår träning med ett linjetag på myrmark vilket även det gick bra och avslutade med en enkelmarkering i vatten genom myrmark. Duktiga lilla Prima-Lotta, hon skötte sig utmärkt och träningen kändes väldigt genomtänkt. Prima fick sedan vara med och vara passiv när jag agerade figge åt de andra vovvarna. Mycket bra att få ha henne med även på detta, då jag verkligen jobbar för att mina hundar ska klara att vara lugna och tysta trots att de ser andra hundar träna. Jag tror verkligen det är viktigt att träna dem att vänta och ta det lugnt - och jag är så glad att det fungerar med både Nacho, Prima och Susa. Nacho är såklart bäst, men han är också äldst. Jag kan binda upp honom var som helst när andra hundar jobbar och där sitter han och kopplar av. Prima och Susa kopplar inte av! De sitter på helspänn, men de är i alla fall tysta och hanterar situationen på ett tillräckligt bra sätt.