05 juli 2013

Lajban drygt 3 månader

Lajban växer och frodas!
Mest växer hans ben som har blitvit oerhört långa. Han vägde 10 kg vid 12 veckor och är nästan lika hög som Prima - över 40 cm är han definitivt.
Lajban funkar bra i flocken. Har lyckats dia Qvicka vid två tillfällen den lille skurken, men Qvicka var snäll och lät honom hållas. Susa är som vanligt oerhört förtjust i valpar och har tagit huvudansvaret för fostran. Nacho är uppe i Jämtland så han slipper valpbuset...

Hörde idag att Nacho blivit påhoppad av en hund, men som vanligt beter han sig strålande så det hela hade slutat med att hundens ägare brottat ner sin odåga och Nacho var tack och lov oskadd.

Qvicka och Kolas valpar ska flytta hemifrån om några dagar så snart blir det lugnt i huset. Valparna har varit oerhört lättsamma så särskilt trött är jag faktiskt inte. Det är ju också en oerhörd fördel när valparna kan vara ute på tomten sommartid.

Lajban har redan hunnit bada och simma. Jag tror han tog första simtagen vid 10 veckors ålder. Jag var alldeles paff. Han gick ut så fint och plötsligt låg han där och skönsimmade som han aldrig gjort annat i hela sitt liv. Han har också hunnit med att prova på fågel och viltintresset är fint.Han griper vackert, har bra grepp och kommer direkt in till mig. Vi håller på med lite avlämningsträning i köket emellanåt och han är lättlärd och fokuserad. Klarar fint att sitta med damerna i köket och vänta på sin tur för avlämningsträning. Ja, damerna behöver förstås inte denna träning, men de vill gärna delta och jag tycker det är bra att Lajban får lära sig vänta på sin tur.

Lajban sover hela nätterna, håller sig hela nätterna och är en så cool valp. Lite lika Susa när hon var liten, fast inte rädd förstås. Han är inte särskilt modig heller kan jag berätta, men med lite stöd från mig hanterar han världen på ett fint sätt. Jag tycker i alla fall väldigt mycket om honom. Han är oerhört förig, tittar mig djupt in i ögon och har fantastisk uthållighet. Fint lekintresse, gillar alla leksaker, kamp och godis. Hans största problem just nu är att han inte har koll på sina långa ben, så han är minst sagt en klumpig gosse! Men söööt!