21 oktober 2012

Funktionsbeskrivning kull 14

Vi gjorde funktionsbeskrivning av kull 14 och fodertiken Tassa igår. Kull 14 visade sig vara en jämn kull med härliga apporteringsegenskaper. Känns toppen att vi har en liten fodertik ,Raya, som förhoppningsvis kan låta dessa anlag gå vidare så småningom. Sen har vi ju Tassa också, som även hon imponerade stort. Prima var med som funktionär - ja då - hon hade som uppgift att vara passiv åskådare när en annan vovve hämtade dummys i vattnet och hon hade själv även äran att få apportera två gånger i vatten när den andra hunden skulle visa hur den hanterade passivitet. Prima klarade sin roll bra så det är jag glad över såklart.

När vi hade käkat tillsammans på pizzerian o snackat hundträning på längden och tvären så åkte jag och Louise tillbaka för att träna Prima o Susa. Elisabeth hängde på. Det hade småregnat hela dagen men när vi började träna ökade regnet rejält i omfattning. Jag tror aldrig jag varit så blöt. Tappra och engagerade tränade vi dock alla våra vovvar och kunde i alla fall konstatera att de fungerade bra i blötan. Fåglarna blev dyngsura men det verkade inte påverka apporteringen nämnvärt.

Prima fick vara med och lägga ut söket, eftersom jag tyckte hon hade lite för låg fart sist vi tränade. Sedan la jag även ut en and på linjetag som hon såg och la anden i samma linje som tollingen ägde rum. En figge stod med fågel i hand på vardera sida om tollingnätet. Prima fick en kort uppvärmning med jaktfot - sedan ansmygning passivitet och tolling. Efter tollingen skott med låtsasgevär o kast i vass med kråka. En båt med fiskare hade rott fram o tillbaka under tiden vi tollat och när jag skickade Prima mot kråkan hade båten precis rott in vid vassen och därifrån hördes prat o skratt. Prima blev helt klart störd av detta. Hon simmade in i vassen och letade men kom ut tom - vilket hon ju aldrig gör i vanliga fall. Jag tog in henne pånytt och skickade i henne att söka. Kråkan hade hamnat i tät vass och var svår att hitta. När Prima slutligen fann den fastnade hon i vassen - simmade o kämpade med fågeln i mun men kom ingenvart. Jag hann hetsa upp mig och funderade på att gå i vattnet när hon slutligen kom loss. Lillstumpan! Bestämde mig för att den enkelmarkeringen på vattnet räckte för dagen och skickade istället Prima på linjetaget till anden vilket hon klarade utmärkt. Sedan fick hon hämta 4 fåglar på söket, främst svartfågel o farten var betydligt bättre än sist, trots att hon fått kämpa så mycket i vatten. Jag ska helt klart fortsätta med motivationssök ett tag till. Prima var tyst, stadig, förig, hade bra upptag - grep fågeln direkt - och lämnade allt i hand. Ja hon var toppen förutom det där med att båten distraherade henne.

Nu ska jag fortsätta träna precis så här. Ju mer tävlingslikt och ju fler länkningar desto bättre. Jag hoppas vi kan starta på prov till våren - det skulle vara såååå kul!